Dag 5

2 mei 2023 - Rio, Brazilië

Pannendeksels die tegen elkaar geslagen werden, dat was het eerste wat we hoorden vanochtend. Gertjan en Rosalie dachten grappig te zijn, en kwamen om iets voor half 9 bij ons op de kamer om ons wakker te maken. Op een manier dat ze dachten dat dat wel een warme, welkome wekker zou zijn. Na nog even rustig te hebben gelegen, om beter wakker te worden. Werd er iets later al weer geschreeuwd dat we nog maar driekwartier hadden om ons klaar te maken. In die driekwartier moesten we ons wassen, aankleden, ontbijten en onze koffers inpakken😯.  Nadat we dit alles hadden gedaan, hadden we nog 1 minuut om bij de poort te komen, waar twee taxi's ons zouden ophalen.

Toen eenmaal de taxi's er waren (ze waren minstens 5 minuten te laat, dus wij hadden nog 5 minuten rustiger aankunnen doen) gingen we op weg naar het treinstation Paracambi. Vanaf daar gingen we met de trein naar Maracana. Eenmaal in Maracana pakten we de metro naar Del Castilho. Daar kwam Christy (de dochter van Janneke en Fernando) met haar vriend en Fernando ook. We hebben toen met z'n allen in het shoppingscentrum Nova America in Del Castilho gegeten. Op het plein, waar we gingen eten, stonden heel erg veel eettentjes.

Na het eten gingen we eerst naar het hotel Ibis, waar we gingen inchecken en onze koffers heen brachten. Na het inchecken brachten we onze koffers op de kamer en deden we de spullen die mee moesten naar de favela in de tas. Om kwart voor 4 waren we weer allemaal beneden in de hal van het hotel. Daar hebben we eerst nog een (dank)gebed gedaan. En daarna gingen we op pad.

We pakten de metro richting Centraal. Die rit duurde ongeveer een kwartiertje, daarna gingen we lopend verder naar de favela Pedra Lisa. Daar aangekomen werden we gelijk al begroet door een paar kindjes die heel blij riepen "Tia Lanica" (tante Janneke) Samen met hen en een paar andere liepen we al zingend door de favela tot we aangekomen waren bij het steegje waar Janneke altijd de eerste club houdt. Een van de liederen die we zongen was: Lees je Bijbel bid elke dag. Eerst stelde Janneke een aantal vragen over de bijbel aan de kinderen. Na die vragen ging ze verder met het Bijbelverhaal. Het Bijbelverhaal ging over de zonen van Salomo: Jerobeam en Rehabeam. Een profeet Gods komt bij Jerobeam en zegt iets over het altaar wat Jerobeam gemaakt hadt en zei dat er mensen beenderen op verbrand zouden worden. Jerobeam zegt daarop tegen de mensen om hem heen: "Grijpt Hem" en als hij dan zijn arm uitstrekte tegen de profeet, verdort die hand. (1 Koningen 12 (het einde) en 13).  Na het Bijbelverhaal gingen de jongste kinderen kleuren en de kinderen die konden lezen, gingen bingo doen. Ondertussen kregen ze allemaal een paar koekjes. Nadat ook dit klaar was gingen de meesten weer terug naar huis en gingen wij naar boven naar het clubgebouw.

Eenmaal op weg naar boven kregen wij nog een heerlijk bekertje açai, een soort bosvruchten ijsje met cruesli. Onderweg naar boven genoten we van het mooie uitzicht. We zagen het Christusbeeld en een kerk die heel mooi afstak tegen de zonsondergang.  Toen we bijna boven waren kwamen er weer andere kinderen aanrennen die ook riepen "Tia Lanica" en met ons meeliepen naar boven. Eenmaal in het clubgebouw waren de kinderen helemaal uitgelaten. Ze grepen gelijk allemaal spelletjes en blokken, gingen heel hard heen en weer rennen en achter elkaar aan, sprongen over muurtjes heen of deden Jan Huygen in de ton samen met Rosalie (zie filmpje). Na een poosje, toen er nog meer kinderen waren gekomen, telde Janneke af van 10 naar 0 en bij 0 moest iedereen netjes op de stoel zitten of op de grond en stil zijn. (dit werkte niet helemaal en toen Janneke bij 0 was is ze weer opnieuw begonnen bij 6🤭) Toen het stil was ging Janneke weer vragen stellen en hetzelfde Bijbelverhaal houden als bij de eerste groep. Toen dat klaar was (het ging er dit keer veel rumoeriger aan toe dan bij de eerste groep😅) gingen de oudere kinderen weer bingo doen en de jongere kinderen gingen memorie, dammen of met de blokken spelen. Nadat de bingo klaar was, was het ook weer tijd om naar huis te gaan en kregen de kinderen koekjes en gingen ze naar huis toe. Maar voordat ze weggingen moesten er een paar natuurlijk eerst met ons op de foto😅. Nadat bijna iedereen weg was, waren er nog twee jongens die hielpen met opruimen. Daarna gingen we weer terug naar beneden richting het metrostation en terug naar het hotel.

Nu zitten we, na lekker gedoucht te hebben op ons bed en gaan we heerlijk slapen!

tchau tchau

1. Annerieke en Jessica:
    2 mei 2023
    Hallo meiden,
    Wat leuk en mooi zo’n kinderclub. Wat fijn dat die kinderen zo uit de bijbel horen. Vinden jullie het ook leuk om er te helpen?
    Fijne dag!🤗👋
  2. :
    3 mei 2023
    Hoii!! Jaa het is súper leuk om er te helpen en er mee te praten enzo!
  3. Karin Schaapman:
    2 mei 2023
    Wat super om te lezen allemaal! En die video’s, ook helemaal geweldig! Sjonge wat een indrukken zeg! Heerlijk om zo van een afstandje mee te kunnen lezen en te kijken. Super bedankt Rosalie voor het schrijven en plaatsen, keep it coming!!