Dag 6

3 mei 2023 - Rio, Brazilië

Olá!

De dag begonnen we met een flinke ochtendwandeling van 35 minuten, terwijl de zon al warm scheen, we liepen vanaf het hotel naar de favela Manguinhos.  Deze favela was totaal anders dan de favela van gisteren, Pedra Lisa. Manguinhos zag er wat beter uit, de straatjes en de huisjes waren minder armoedig. Al is het een heel verschil met wat wij gewend zijn in Nederland! Ook de clubs waren verschillend in deze twee favela's, de club in Manguinhos leek meer op een school en alles was heel gestructureerd. Ook de kinderen waren rustiger en hadden hun aandacht er goed bij. Na de ochtendclub werd onze maaltijd gebracht, die bereid was door een lokale bewoner.

De club ziet er als volgt uit: We wachten bij de poort een kwartier op de kinderen. Dan lopen we naar het clubgebouw, hier beginnen we met het zingen van liederen. Vervolgens wordt er een Bijbelverhaal verteld. Na het eten van een broodje gaan de kinderen spelen. Denk aan: kleuren, bingo, rummikub, voetbal enz. Na een uur spelen gingen de kinderen weer naar huis. We zwaaiden ze uit en kregen knuffels.

De laatste club was om 15.00 uur. De kinderen leerden ons Portugese woordjes en vroegen heel veel vragen aan ons, maar ja wij kunnen niet zó goed Portugees😅. Na lang zwaaien en weer knuffelen (😍) gingen we brood halen, onderweg kwamen er ook weer kinderen naar ons toe en riepen 'tia Lanica'. Terug bij het clubgebouw aten we de lekkere broodjes van de bakker. Na het eten zongen we wat liederen. Toen was het tijd voor een avondwandeling door de favela.

Na de wandeling was het tijd om richting het hotel te gaan. Maar voordat we het hotel ingingen, zijn we wezen winkelen in shoppingscentrum Nova America in Del Castilho. Zoals altijd zijn we weer geslaagd (al komt één persoon straks wel met 5 paar nieuwe oorbellen richting Nederland 🤭, denk jij te weten wie het is? Laat het even weten! 👇). Maar goed geslaagd dus, en het was weer heel gezellig, dus doel bereikt! En 3 van ons, die nog even naar een bakkerijtje gingen, hadden 2,67 jongen aan de haak kunnen slaan, ze kregen namelijk bijzondere interesse van 8 jongens (3 : 8 = 2,67 🤪🤪). Maar zij zijn genegeerd, en dropen (gelukkig) gauw weer af... Na het shoppen zijn we weer terug gegaan naar het hotel... en zitten we nu met 0 energie nog een blog te typen, let dus even niet op de spelfouten, want het is laat voor ons 🥱.

Morgen hopen we nog een dagje uit te gaan, we hopen (alsnog) naar het Christusbeeld en de Suikerbroodberg te gaan. En donderdag nog een keer naar de favela Manguinhos, en dan 's avonds al weer terug... al zouden we hier best nog een weekje rond kunnen en willen kijken! Het is heel mooi om te zien hoe Janneke deze kinderen vertelt over God en wij haar hierbij mee kunnen helpen.

Hoe vrij de kinderen daar zijn, bekend of onbekend, ze rennen direct naar je toe en knuffelen je plat ❤️. Helemaal als je ze even later nóg een keer ziet, zijn ze helemaal dol! En wanneer je op de club met ze gaat kleuren, word je telkens gevraagd om je naam op hun blaadje te schrijven. Wanneer je ze vraagt ditzelfde bij jou te doen, krijgen ze een stralende lach op hun gezicht. Dan krijgen ze echt het gevoel dat zij óók gezien worden, wat bij sommigen echt een verschil is bij hun thuissituatie, die is niet altijd even stabiel.

Nou, wij gaan even bijtanken, tot morgen! 🙋‍♀️🙋‍♀️🙋‍♀️🙋‍♀️🙋‍♀️

1. Maxime:
    Rosalie ?😂
  2. Nore:
    3 mei 2023
    volgens ons heeft mevrouw haase zoveel oorbellen gekocht.🤔
  3. Hendrie Drost:
    3 mei 2023
    Wat een belevenissen en indrukken die jullie opdoen.
    Fijn, dat jullie genieten van de kinderen op de Bijbelclub.
    Wat mooi dat ook in Rio de Janairo het evangelie wordt verkondigd.
    Geniet van de laatste dagen in Brazilië.
    Alvast een goede terugreis toegewenst.

Met vriendelijke groet,
    H.J. Drost